Verkoopsvoorwaarden

AirX BV ( BE 00671.665.315 ) met maatschappelijke zetel te 9090 Melle, Brusselsesteenweg 491, hierna genoemd “de verkoper" EN de klanten van hierboven vermelde vennootschap, hierna genoemd“de koper” Dit document is opgesteld te Melle op 01/07/2024.


A. Algemeenheden

De gegevens en prijzen verstrekt door onze prijslijsten, folders, website, datasheets, offertes of enig ander middel zijn slechts ten titel van inlichting. Het aanvaarden van een bestelling van koper door verkoper kan niet worden beschouwd als de aanvaarding van de aankoopvoorwaarden van de koper, tenzij schriftelijk bevestigd door verkoper. De koper wordt verondersteld kennis te hebben genomen van onze algemene verkoopsvoorwaarden en ermee akkoord te zijn, dit op het ogenblik van het overmaken van de bestelling.


B. Aanvaarding

Alle leveringen van goederen en diensten geschieden tegen deze algemene verkoops– en aannemingsvoorwaarden. Behoudens schriftelijke afwijkingen en met getekend akkoord van de bestuurder van AirX bv, primeren deze Algemene Voorwaarden op de verkoop- of aankoopvoorwaarden van de Koper. Door het plaatsen van een bestelling verklaart de klant dat hij kennis genomen heeft van en zijn instemming geeft met deze Algemene Voorwaarden. Elke klacht aangaande zichtbare schade, die niet op het transportdocument vermeld staat (of indien niet aanwezig, op de zendnota) en mede ondertekend is door de vervoerder, wordt niet aanvaard.


C. Waarborgen

Indien de geleverde goederen niet conform zijn en rechtmatig geweigerd zijn, hebben wij het recht deze te vervangen, zonder enige andere verplichting. De koper kan noch de annulering van de bestelling, noch de teruggave van de gestorte voorschotten, noch het betalen van schadevergoeding, om welke reden dan ook, eisen. Geen enkele afhouding op de betaling kan door de koper verricht worden als titel van waarborg of enig andere vorm. Enkel de luchtgroepen die jaarlijks zijn onderhouden via een onderhoudscontract, geplaatst zijn in de omstandigheden waarvoor ze bedoeld zijn en op een correcte manier geïnstalleerd zijn (zoals beschreven in de installatie handleiding), komen in aanmerking voor een garantie aanvraag. Onze waarborgen behelzen uitsluitend de levering van de stukken ter vervanging van deze waarvan de constructiefout of het eigengebrek erkend wordt. Indien gewenst wordt er assistentie voorzien door een Air Expert op de werf zelf. Onderdelen die onderhevig zijn aan normale slijtage vallen niet onder de garantievoorwaarden (bv. filters, riemen, contactoren, bewegende onderdelen...). Behoudens uitdrukkelijke afwijking bedraagt de waarborg 24 maanden vanaf leveringsdatum. Garantieperiode van de IV Produkt luchtgroepen kan verlengd worden tot 5 jaar, enkel op aanvraag en mits voldaan aan de voorwaarden hiervoor die worden voorgelegd per project.


D. Leveringstermijnen, wijzigingen en annulatie van bestellingen

De leveringstermijnen worden ten titel van inlichting gegeven. Een laattijdige levering, om welke reden dan ook, kan geen aanleiding geven tot annulering van de bestelling, noch tot het betalen van enige boete of schadevergoeding. Alle gevallen van overmacht en elk voorval dat de normale uitvoering van de bestelling hindert, vallen buiten de verantwoordelijkheid van de verkoper. Zo behoudt de verkoper zich het recht voor de uitvoering van de contracten op te schorten, of ze eventueel geheel of gedeeltelijk te annuleren, zonder dat die opschorting of die gehele of gedeeltelijke annulering aanleiding kan geven tot schadevergoeding van zijnentwege of tot het niet betalen van wat reeds geleverd. Alle wijzigingen of annulaties van een bestelling dienen per mail te gebeuren, en zijn slechts aanvaard na schriftelijk akkoord van de verkoper. 


Bij wijziging of annulatie van een bestelling vóór de productiestart of verzending, wordt er 2% van de orderprijs als administratiekosten aangerekend. Bij wijziging of annulatie van een bestelling na de productiestart, wordt de wijziging of annulatie slechts aanvaard indien de productie nog kan worden stopgezet. Bij annulatie van een dienst binnen de 48h voor uitvoering wordt er het volledige bedrag gefactureerd omdat er geen nieuwe opdracht kan worden ingepland. Indien een opdracht niet kan uitgevoerd worden omdat er aan één van de punten van de doorgestuurde checklijsten niet is voldaan, wordt ook de volledige opdracht gefactureerd. De checklijsten worden steeds doorgestuurd, samen met de orderbevestiging, vanuit het CRM systeem.


E. Prijzen en offertes

Onze prijzen blijven herzienbaar in geval van wijzigingen in de economische toestand. Tenzij anders vermeld op de offertes, zijn deze 2 maanden geldig. Alle prijsafspraken dienen na het verlopen van de geldigheid opnieuw besproken en goedgekeurd te worden door verkoper. Onze offertes, plannen en concepten blijven onze eigendom en mogen niet aan derden worden overgedragen.


F. Transport

De standaard leveringen gebeuren volgens Incoterms 2020 DAP. Elke nieuwe aanbieding wegens afwezigheid van de klant worden gefactureerd aan de effectieve extra transportkost. Om deze aanrekening te vermijden dienen de openingsuren en sluitingsdagen tijdig schriftelijk te worden doorgegeven aan verkoper. Voor levering op een exacte dag en/ofn binnen een bepaalde tijdspanne dient er steeds een extra kost te worden betaald, afhankelijk van de eisen van de klant. Het lossen van de goederen is ten laste van de klant en is standaard voorzien om gelost te worden door een heftruck. Indien er geen heftruck aanwezig is, is het aan de klant om de verkoper hiervan op de hoogte te brengen bij bestellingen van de unit, zodat er de nodige maatregelen kunnen worden getroffen. Leveringen in centra van steden of op moeilijk te bereiken werven door smalle straten, onverharde wegen, enzovoort moeten voor vertrek van de unit vanuit de fabriek gemeld worden aan de verkoper. Indien de levering hierdoor niet kan doorgaan zal een tweede aanbieding gebeuren aan de effectieve transportkost ten laste van de klant. Verkeerde leveringen kunnen geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding.


G. Eigenaar van de goederen

De goederen blijven eigendom van AirX BV tot alle niet opgeloste schuldvorderingen tegen de aankoper voorkomend uit zakelijke relatie met AirX zijn voldoen. AIRX moet schriftelijk verwittigd worden van elke conservatoire beslaglegging of praktische uitvoering door een derde partij.


H. Betalingen

Behoudens andersluidende en schriftelijke bepaling zijn onze facturen betaalbaar uiterlijk op de vermelde vervaldag met een maximale betalingstermijn van 60 dagen, dit volgens de nieuwe wetgeving van 01/02/2021 hieromtrent. De verkoper behoudt zich het recht voor een voorafbetaling te vragen indien de kredietwaardigheid van koper als onvoldoende wordt beoordeeld door een derde partij. Elk bedrag dat onbetaald blijft op zijn vervaldag, kan van rechtswege en zonder ingebrekestelling, rente geven van 2% op het totaal van de factuur en kan het verschuldigd bedrag verhoogd worden met 10% als forfaitaire schadevergoeding. Bij het uitblijven van een betaling zal na meerdere verwittigingen een derde partij worden ingeschakeld voor het vorderen van de factuur.


In geval van betwisting zijn alleen de rechtbanken van Leuven of de rechtbanken van de woonplaats van de koper, naar onze keuze, bevoegd. Uitsluitend de Belgische wetgeving is van toepassing. Contactgegevens AirX: info@airx.be - 09/430.60.89 - www.airx.be Bestuurder AirX BV: Dirk Merken - dirk@airx.be